Breaking News
Join This Site
Kato Dalam Adat Minangkabau

Kato Dalam Adat Minangkabau

Kato adalah suatu lafaz yang menghendaki makna
Makna adalah suatu pengertian yang tidak mempunyai huruf dan suara.
Rundingan adalah suatu pembicaraan yang menghasilkan suatu maksud.

I. Kato Terbagi tiga dalam adat.
1. Kato muqabilah
2. Kato bakilah
3. Kato bahelah

1. Kato Muqabilah
Ialah kata-kata dalam adat, yaitu

Rundiang nan saiyo
Bana nan saukua
Bak batang dalam tanah
Tigo puluh tahun dalam lunau
Namun tareh mambangun juo
Bak ibarat bungo pinggan
Walau pacah basimpang tujuah
Bamusin dalam tanah
Namun ragi tak namuah hilang


Artinya :
Kato ini adalah kato kebenaran yang tidak dapat diubah dan tidak dapat ditukar. Disebut juga kato yang hak yang harus dilaksanakan oleh ninik mamak dan pemimpin.
Kato ini pulalah yang harus ditegakkan dan dituruti.

2. Kato Bakilah
Adalah kato-kato di dalam adat yang tidak dapat dijadikan pedoman dan pegangan, seperti :

Mangambiak contoh
Ateh kebenaran orang lain
Sagalo kato-kato urang
Napi kasadonyo
Nan batua dirinyo sajo
.

Artinya :
Perkataan seseorang yang hanya kata dia saja yang benar, dan kata-kata ini diambil dari kata-kata orang lain, yaitu orang yang tidak dapat katanya dibantah, karena kebodohannya.

3. Kato Bahelah

Menghelah seorang lain atas jalan kebenaran.

barih luruih alua tarantang
Sakato kito mangunjuangi bananyo.
Nak bulan ka tabik
Pahamnyo bak api dalam sakam
Di lahia indak mangasan
Lah anguih sajo mako tahu.


Artinya :
Kata yang selalu dihelah karena ingin lari dari kebenaran atau orang yang mengatakan dialah yang benar, orang lain tidak benar.

Rundingan
ada tiga macam :

1. Rundingan basimanih
2. Rundingan basiginyang
3. Rundingan basiransang

1. Rundingan Basimanih
Ialah :
Rundingan nan liok-liok lambai
Rundingan nan lamak-lamak manih
Lamak bak santan jo tangguli
Sakali runding disabuik
takana juo salamonyo


Artinya :
Perkataan dalam pergaulan sehari-hari yang baik dan manis, menarik hati orang sehingga mudah untuk membawa kepada suatu pengertian dan kebenaran.

2. Rundingan Basiginyang
Ialah :
Rundingan nan tagang-tagang kandua
Rundingan nan tinggi-tinggi randah
Bak mahelo tali jalo
Agak tangan di kanduri
Diam di kato nan sadang elok


Artinya :
Perkataan dalam pergaulan sehari-hari yang selalu bisa menaklukkan orang yang menimpang dari jalan yang benar. Pembicaraan ini tidak menghendaki tindakan yang keras, hanya cukup untuk menundukkan seseorang dengan perkataan yang baik dan lunak lembut.

3. Rundingan Basiransang
Ialah :

Banyak andai jo kucindan
Sarato galuik jo galusang
Ka lalu raso ka tasabuik
Ka suruik jalan tataruang
Ditampuah juo kasudahannyo.


Artinya :
Pembicaraan yang ragu dan tidak tegas dalam suatu persoalan.

Sifat Kato jo rundingan tigo macamnyo :
1. Tipuan Aceh
2. Gurindam Barus
3. Tangguak Malayu

1. Tipuan Aceh

Ditipu jo muluik manih
Dikabek jo aka budi
Dililik jo baso baiak
Muluik manih talempong kato
Baso baiak gulo di bibia
Budi haluih bak lauik dalam
Tampek bamain aka budi


2. Gurindam Barus

Dipahaluih andai rundingan
Dipabanyak ragam kecek
Dipaeloki tungkuih garam
Dipagadang tungkuih rabuak
Padi dikabek jo daunnyo
Manusia di kabek jo akanyo
Sarato di helo jo budinyo


3. Tangguak Malayu

Tak kaik tupang manganai
Tak siriah pinang mamalan
Tak tajak tajuak tajarang
Tak pasin tangguang tibo
Tak laju dandang di aia
Di gurun ditajakkan juo
Umpamo mancakau buruang
Kok lari ka ateh kayu
Di temak jo damak
Kok lari ka aia diserakkan jalo
Kok lari ka dalam tanah
Di kali jo Tambilang
Kok ka awang-awang
Dipasuang jo asok
Lamo lambek jatuah juo kasudahannyo


Sifat kato dan rundingan yang dimaksud di dalam adat ialah : seorang penghulu atau pemimpin dalam masyarakat selalu berusaha untuk membawa orang kepada jalan kebenaran. Tetapi hendaklah dilakukan kebijaksanaan dengan kata-kata yang baik, lunak, lembut karena kata yang lunak lembut itu merupakan kunci bagi hati manusia, dan sangat perlu.
Metode seperti ini bagi seorang penghulu atau pemimpin untuk membawa orang kepada kebenaran, kalau sekiranya orang ini bersikeras kepala tidak patuh, dan tidak mau menerima suatu kebenaran, kalau menurut pendapatnya tidak diterima oleh orang lain, seperti kata pepatah :

Bungkuak sauah tak takadang
Kareh hiduang sangiek kaluan
Nan bak umpamo tukang rabab
Nan balaku bak katonyo surang
Nan bana bananyo sorang
Nan di urang bukan kasadonyo.


Jangan hendaknya terjadi di dalam pemimpin kita untuk membawa orang kepada suatu kebenaran dengan jalan kekerasan, seperti :

Kuek katam karano tumpu
Kuek sapik karano takan

Tetapi,
Palu-palu ula dalam baniah
Baniah tak leso
Tanah tak lambang
Panokok tak patah
Tapi nan ula mati juo


Begitupun sifat kato dan rundingan ini berguna sekali dalam pergaulan sehari-hari karena seseorang penghulu atau pemimpin akan menjadi contoh dan tauladan bagi anak kemenakan dan orang banyak. Pepatah mengatakan :

Muluik tataruang ameh padahannyo
Kaki tataruang inai padahannyo
Mulutmu harimau-mu
Itu yang menjadi musuh padamu

Murah kato takatokan
Sulik kato jo timbangan
Anjalai pamaga jo timbangan
Tumbuah sarumpun jo lagundi
Kok pandai bakato-kato
Bak santan jo tangguli
Kok tak pandai mangaluakan kato-kato
Bak alu pancukia duri.


Sumber : Buletin Sungai Puar 16 Agustus 1986